Augmented Reality is here to stay

Vier jaar geleden, toen ik mijn eerste blog als Covadiaan schreef, was de titel: Augmented Reality Here to Stay or here to Go. Toen nog een lastige vraag om echt goed te beantwoorden. Afgelopen half jaar hebben Rick en Bas een afstudeeronderzoek gedaan naar twee onderwerpen die te maken hebben met Augmented Reality. Naar aanleiding van die resultaten durf ik te stellen: Here to Stay.

Accuraat locatie bepalen

Augmented Reality wordt ingezet om de virtuele en “echte” wereld met elkaar te combineren. IKEA gebruikt het bijvoorbeeld om jou te laten zien hoe je woonkamer eruit ziet met nieuwe meubels. Hoe? dat zie je in deze video. Maar wat nu als de locatie van het virtuele element afhankelijk is van je eigen locatie? Daar heb je GPS voor nodig. Alleen daarvan laat de accuraatheid nog wel eens te wensen over. Onze afstudeerder Rick van Druten heeft hier een oplossing voor gezocht, en gevonden. Dat klinkt eenvoudig maar dat was het, zoals je verwacht, niet.

Rick heeft de GeoSpatial API van Google geïmplementeerd gebruikt om de locatie te bepalen. Met behulp van Unity heeft hij deze gegevens omgezet, zodat waterleidingen en rioleringen op de juiste plek in de grond worden weergegeven. Het maakt daarvoor gebruik van een nieuwe techniek namelijk Virtual Positioning System. Deze techniek combineert GPS met een aantal andere gegevens, zoals die uit Google Maps, om de positie accurater te bepalen.

De resultaten zijn echt verbluffend. In het begin van het project was de afwijking soms meer dan vijf meter. Met de nieuwe technologie werd de afwijking teruggebracht naar 50 centimeter. En het belangrijkste: bruikbaar in de praktijk. Tuurlijk zijn er soms toepassingen waarbij de afwijking echt nihil mag zijn, daar heb je dan andere apparatuur voor nodig. Maar in deze context werkt het erg goed.

Afstand en oppervlakte berekenen met AR

Dan de tweede opdracht. Bas heeft uitgezocht of en hoe we op basis van een foto de oppervlakte van een object kunnen opmeten. Een belangrijk deel van de oplossing ligt in het opmeten van de afstand tot het object. Het eindproduct moet gebruiksvriendelijk zijn, daarom moet de afstand automatisch worden opgemeten.

Omdat ik me kan voorstellen dat je toch ook benieuwd bent naar de rest van de oplossing die Bas heeft gemaakt… Bas heeft het probleem opgeknipt in verschillende kleinere deelproblemen. Het eerste punt dat moest worden opgelost is het herkennen van het object. Hij heeft hiervoor gebruik gemaakt van Computer Vision. Computer Vision kan op basis van wiskundige formule’s bepaalde patronen herkennen in een afbeelding. Het wordt bijvoorbeeld ook in je telefoon gebruikt om gezichten op foto’s te herkennen. Verder heeft Bas gebruik gemaakt van Edge Detection om de randen van het object te detecteren en heeft hij daar nog allerlei formules gebruikt voor een nauwkeuriger resultaat.

Om de afstand op te meten heeft Bas gebruik gemaakt van Augmented Reality. Zowel iOS als Android kennen SDK’s om te werken met Augmented Reality. Een bijkomende uitdaging voor Bas was dat Covadis de wens had om het project in .NET MAUI te ontwikkelen. Het nadeel? De SDK’s die Bas wilde gebruiken waren nog niet beschikbaar voor .NET MAUI. Met dus maar een oplossing. Zelf implementeren. Maar dat maakt het juist extra leuk, zegt Bas er zelf over.

Conclusie

Augmented Reality is Here to Stay. Het is volwassen genoeg om oplossingen mee te bouwen die bruikbaar zijn in de praktijk. Heeft het zijn beperkingen? Jazeker. Beide producten, zowel die van Bas als Rick hebben nog steeds last van een afwijking ten opzichte van de werkelijkheid. Maar die zijn niet onoverkomelijk en met wat meer tweaken en optimaliseren kan ook nog de nodige progressie worden geboekt.

Augmented Reality wordt steeds toegankelijker voor app-ontwikkelaars. De SDK’s worden nog continue ontwikkeld en worden daardoor steeds interessanter voor bedrijven om toe te passen. Eens zien hoe het er over vier jaar voor staat. ;-)